Livsfarlig baconfeber eller dödlig spruta?

Den hetaste debatten just nu måste nog vara den om svininfluensan och hurvida man ska vaccinera sig eller inte. Det finns otroligt många som sprider en massa saker via internet, men vad är sanning egentligen? Vem ska man tro på?

Efter mycket funderingar och efter att jag ändrat mig många gånger så har jag bestämt att jag ska ta vaccinet, och jag tycker även alla andra ska göra det också.
Det pratas mycket om att det är kvicksilver i det och att det är farligt. Ja okej det kanske finns en liten chans att det påverkar något i vår kropp negativt, men tänk på att vi har tagit vaccin förr när vi var små mot tex stelkramp osv, det innehåller också kvicksilver och vi mår bra och är friska i dag vi som tagit det?
Dessutom är det många som tar liknande influensavaccin varje år och de mår bra. Visst, det finns alltid en risk att något går snett och det har hänt att folk fått konstiga reaktioner. Men risken är ytterst liten, och det finns alltid risker med allt här i världen. Finns folk som får allergiska reaktioner bara av att ta en alvedon. Jag anser såhär, har man tagit vaccin när man var liten så borde det inte heller vara något problem att ta det här vaccinet! Folk har bara denna gången lyckats komma med massa konspirationsteorier och lögner för att skrämma upp halva befolkningen.



Som det stod i en tidning jag läste: 6021 personer har dött i svininfluensan, 0 har dött av vaccinet. Är inte det själ nog att vaccinera sig?
Allt fler och fler insjuknar i svininfluensan just nu i Sverige och det kommer bara sprida sig mer och mer. Det kommer säkerligen också komma fler dödsfall om det fortsätter sprida sig, och fler skolor och arbetsplatser kommer att få stänga ner.

Så gör samhället en tjänst och ta vaccinet så kanske vi räddar fler liv och gör så att fler slipper få smittan. Jag läste också någonstans att någon inte tänker vaccinera sig och att det "bara är att stanna hemma" så smittar man ingen. Men så lätt är det inte.. det smittar ju även innan det brutit ut ur kroppen och efter man har varit sjuk och då kanske man smittar någon omedvetet i alla fall...

Så själv tänker jag vaccinera mig nästa vecka. Vi får väl se om jag dör, blir zombie eller något annat då, lär skriva igen efter jag har fått sprutan. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0