Regn och migrän

Idag har hittils inte varit någon höjdardag, hade en tråkig tretimmars religionskunskapslektion i skolan och efter det gick vi i spöregnet och åt mat. Slutade en kort stund efter lunchen och kom hem och läste en trist bok vi måste läsa till svenskan och sedan började jag känna en molande värk i högra delen av pannan, aha tänkte jag, migrän på G. Har nu tagit medicin och får hoppas att huvudvärken ger sig snart för jag har inte tid att må dåligt idag, måste skriva på skolarbeten.

När jag ändå är inne på ämnet kanske jag kan skriva lite om min svåra migrän jag har levt med enda sedan jag var 3 år. Migrän är för många nog ganska främmande och de tror det är bara "vanlig" huvudvärk och de förstår inte riktigt hur dåligt man mår under ett migränanfall. Folk i min omgivning är väl medvetna om att jag har migrän väldigt ofta men jag tror inte de fattar vad det handlar om egentligen. Därför vill jag skriva om detta här nu, inte för att folk ska tycka synd om mig, utan för att de kanske kan få bättre förståelse för det..

För nej, migrän är inte bara vanlig huvudvärk. Det handlar om väldigt kraftig värk i huvudet som mitt i anfallet är olidlig, man orkar knappt stå upp, nej inte ens sitta ner utan man ligger ner och hoppas varje minut att smärtan ska vara över, ibland har jag fått lust att bara hugga av huvudet för att slippa skiten. Nej jag överdriver inte. Inte nog med smärtan så mår man illa också (inte alla gör det som har migrän, men jag gör det) och måste kanske kräkas ett antal gånger och det gör att man blir svag och inte orkar göra något utan ligger som en livlös trasdocka i sängen och kan inte annat än att vänta ut eländet. Och detta får jag stå ut med i genomsnitt 2 gånger per vecka, och ett anfall brukar vara i ett dygn för mig ungefär. Inte alltid får jag ett kraftigt anfall utan ibland kan jag lindra det eller stoppa det helt med hjälp av en speciell migränmedicin jag tar, dock hjälper den inte alla gånger. De flesta blir lätt hjälpta av olika läkemedel men jag har testat nästan alla mediciner som finns och ingen har hjälpt mig särskilt mycket.




Varför får man migrän då? Det finns typ 21454653737473473 anledningar som kan utlösa ett migränanfall och det gör det så jobbigt att hålla koll på allt för att undvika att få det. Man kan få det om man sover oregelbundna tider, sover för lite, sover för mycket, äter för lite, dricker för lite, anstränger sig för mycket, äter ost, choklad eller vin (finns tydligen nåt speciellt ämne där som utlöser migränen), stress, väderförändringar, hormonförändringar osv osv....

Ofta har jag fått säga nej till saker och trevliga tillställningar för att jag har fått migrän, alltid går jag och oroar mig för att jag får migrän när jag ska göra något roligt eller något särskilt händer. Jag är trött på att ständigt tänka på det här och oroa mig för det här, jag är trött på att ständigt behöva säga nej till saker. Men samtidigt har jag vant mig, har som sagt haft det såhär sen jag var 3 år så det finns inget annat att göra än att bita ihop, och det får jag väl göra ett tag till tills jag hittar någon mirakelmedicin som kan göra mig helt fri från det här.

Grattis om ni orkade läsa igenom allt det här, tack för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0